Nya rutiner

publicerat i Lillpiga Nanna;
Det märks så väl när det behövs nya rutiner på Nanna. Hon är bångstyrig och det som funkar tidigare funkar inte längre och gör då också så att mycket annat i vardagen rasar. Hon vaknar så ofta på nätterna nu, eller minst en gång per natt iaf. De nätter som hon somnar själv utan någon "hjälp" så sover hon mycket bättre.
 
Av någon anledning så är hon hopplös när det kommer till att jag lägger henne ibland. Sammy går oftast bra även om hon kan krångla då också precis som hon sköter sig många gånger med mig också. Efter hennes period med en utvecklingsfas så har man hittat genvägar som funkar jättebra då men som snarare blir senvägar nu när fasen är över.

Så nu tänkte jag att hon skulle få somna själv, med oss i rummet såklart. Eller jag, antar jag att det blir då Sammy inte har tålamodet för något krångel vilket det med säkerhet blir då man ska ändra rutiner. Säger det av erfarenhet då det alltid har varit krångel när jag har ändrat rutiner tidigare. Igårkväll låg jag på golvet bredvid, sa inget och gjorde inget. Tidigare har hon minst varit tvungen att ha en av våra händer att gosa med. Försöker introducera snutte nu istället, så att vem som helst kan lägga henne utan problem. Eller mindre problem iaf.
 
Igår tog det 40 minuter innan hon väl somnade. Får se hur lång tid det tar nu ikväll. Förhoppningsvis mindre tid. Sen efter en vecka ungefär tänkte jag att jag skulle sitta i gungstolen istället, längre ifrån men ändå nära i rummet. Förhoppningen är, eftersom hon annars är väldigt trygg i sin egen säng och sovrum, att hon ska kunna soma själv. Att hon ska veta att vi finns i närheten men inte i rummet. Tänkte först vara i sovrummet bredvid, eller ja, vårt sovrum för att sedan kunna prata med henne via babyvakten och man kanske kan gå ner och hon donar eller myser med snutten tills hon somnar.
 
Tror egentligen inte att det är något problem då hon som sagt är trygg i sängen och sitt rum och har haft en period då hon har somnat själv lätt förr. Det krävs mer av en själv än att traggla på som man gör nu, det tar också tid ibland och känns inte så bra för framtiden. Men det ska nog gå bra det här, Nanna är alltid så duktig :)

Kommentera inlägget här :