Knutar som är svår att lösa

publicerat i Allmänt;
Jag blir så förundrad över hur vissa situationer eller människor kan hjälpa andra att övervinna rädslor och andra psykiska problem. Det finns många exempel som jag tänker på men det är ett som jag tänker på speciellt just nu. Efter Nannas problem med magen har toalett och allt annat utan blöja gett Nanna panik. Det har inte gått. Maj som var så fin och varm månad hade kunnat vara rolig och full med bad men inte för henne då hon vägrade ta av sig blöjan och fick panik av att bada. Detta har hållt i sig och inget har funkat.

Första dagen här uppe var det fortfarande panik, kaos och tårar vid bara tanken på bad och att vara utan blöja. Efter en dag tillsammans med mina kusinbarn så började det bli bättre, då kunde hon ha på sig badbyxor. Efter ännu en dag kunde hon pinka i gräset (!!!) och bada utan blöja i poolen. Nästa dag badade hon helt och håller i sjön och lekte. Nu är allt vad heter oro och ångest borta och nu har hon dessutom börjat vilja sitta på toaletten?! För mig som mamma så är det helt otroligt, vilket seger, vilken utveckling. Hur stolt kan man bli? Hur lycklig kan man känna sig då hon har släppt denna ångest och att få se hur hon växer när hon klarar av saker och hur stolt hon får känna sig när man visar henne lyckan man själv känner?! Helt sinnesjukt.

Denna vecka har som sagt varit underbar, på så många olika sätt. Men detta slår allt. Bara det att hon badar en varm sommardag, i sjön, utan problem. Och har kul och är lycklig! Inget kan göra mig lyckligare!

 
 
 

Kommentera inlägget här :