Allas erfarenheter är lika? - Graviditetens logik #2

publicerat i Graviditetens och föräldraskapens logik?;
Alla dessa "vänta bara" eller "snart kommer du" osv känns så oerhört onödiga. Är det något jag har lärt mig under graviditeten så är det att det nog inte finns något som är mer individuellt än just en graviditet. Vad som är normen för mig och min graviditet är med säkerhet heeelt annorlunda mot din. Vissa har illamående i början av graviditeten, vissa har i hela eller så har man ingen alls. Vissa tycker att sparkar känns så mycket, andra mycket mindre, vissa har halsbränna som inte är av denna värld medan andra inte har det alls. Vissa får liten mage andra stor mage, utan att det för den delen är en ohälsosam bebis åt något håll. Vissa går upp jättemycket i vikt, vissa lagom eller lite medan andra inte går upp i vikt alls. Ja, ni fattar. 
Ändå får man höra dagligen dags "vänta bara, för mig har det varit si eller så", jaha? Vad spelar det för roll, det är ju inget som säger att det kommer vara så för mig. Jag vet inte om jag någonsin kommer hålla på, på det viset. Jag ska göra allt jag kan för att komma ihåg att det är helt irrelevant för andra hur det var för mig för det är förmodligen inte alls som min graviditet. Det finns nog inte någon som har exakt som min graviditet då det finns så många symptom. Förmodligen kommer ju inte min första graviditet alls spegla min andra (förhoppningsvis) graviditet. Det måste få vara så. För många gånger känns det som att andra fråntar en mycket. Det mysiga med sparkar för man ska minsann vänta på hur jobbigt det kommer bli sen med hicka eller sparkar på revben. Eller det mysiga med en växande mage för man kommer minsann få känna sig så tung till slut. Det mysiga med att packa BB-väska för man kommer minsann inte alls att behöva alla grejer för det behövde minsann inte han/hon/hen/den/det osv. 
Allt är så oerhört individuellt och för att visa detta har jag lagt till en lista här, där jag har klickat i mina symptom. Ni får mer än gärna kopiera och klista in i kommentarsfältet och fylla i hur det var för er. Då kommer man se så otroligt tydligt alla skillnader :) det skulle vara väldigt spännande. 
Min graviditet 2015-2016
[ ] Svullen mage
[ ] Vita flytningar
[ ] Genomskinliga flytningar
[ ] Huvudvärk
[ ] Illamående 
[ ] Hunger
[ ] Ingen matlust
[ ] Svettningar
[X] Glad
[ ] Deppig/ledsen
[ ] Humörsvängingar
[X] Molvärk
[ ] Förändrar färg i underlivet
[X] Ömma/känsliga bröstvårtor
[ ] Stickningar/hugg i livmodern
[ ] Nidis
[ ] Nästäppa
[ ] Gasig i magen
[ ] Dålig i magen
[ ] Hård i magen 
[ ] Bubblar i magen (Ibland)
[X] Sugen på något
[X] Finnar
[ ] Kissnödig
[X] Trött
[ ] Hög temp 
[ ] Ont i ryggslutet
[ ] Strålningar/ilningar mot ljumsken
[ ] Metallsmak i munnen
[ ] Större bröst
[ ] Ont vid sex
[ ] Yrsel 
[X] Fryser
[ ] halsbränna
[ ] Sjukdomskänsla
[X] Synliga ådror på brösten
[ ] Törstig
[ ] Drömt att du plussat
- See more at: http://www.minbebis.com/symtom-pa-graviditet#sthash.bSSMlWXR.dpuf
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av L :

Försök inte ta åt dig. I och med internet så finns det alltid folk som ska tycka saker. Och det kommer pågå även när barnet är fött.
Man får nog bara bestämma sig för hur man själv vill göra och försöka skaka av sig alla kommentarer och tips som andra kommer med.

Svar: Ja det är verkligen mycket tänkande och tyckande hit och dit. Får verkligen träna på att strunta i vissa saker. Tack! ❤
norralivet.blogg.se

2:a kommentar, skriven , av Denise:

Min graviditet 2015-2016
[x] Svullen mage
[x] Vita flytningar
[ ] Genomskinliga flytningar
[x] Huvudvärk
[ ] Illamående
[x] Hunger
[ ] Ingen matlust
[x] Svettningar
[x] Glad
[ ] Deppig/ledsen
[ ] Humörsvängingar
[x] Molvärk
[ ] Förändrar färg i underlivet
[x] Ömma/känsliga bröstvårtor
[x] Stickningar/hugg i livmodern
[x] Nidis
[x] Nästäppa
[x] Gasig i magen
[ ] Dålig i magen
[ ] Hård i magen
[ ] Bubblar i magen (Ibland)
[ ] Sugen på något
[ ] Finnar
[x] Kissnödig
[x] Trött
[ ] Hög temp
[ ] Ont i ryggslutet
[x] Strålningar/ilningar mot ljumsken
[ ] Metallsmak i munnen
[x] Större bröst
[ ] Ont vid sex
[ ] Yrsel
[ ] Fryser
[x] halsbränna
[ ] Sjukdomskänsla
[X] Synliga ådror på brösten
[x] Törstig
[ ] Drömt att du plussat

Svar: Ja du hade betydligt fler symptom än mig :) Det är helt otroligt ändå hur olikt det kan vara! Fy för halsbränna :/
norralivet.blogg.se

Kommentera inlägget här :