#Metoo - vansinne och djupa sår

publicerat i Allmänt;
Metoo - det virala fenomenet just nu, så viktigt, så hemskt, så vansinnigt och så djupa sår.
Jag är en av dem, en av alla miljoners kvinnor som varit utsatt på ett eller annat vis i olika grader av hemskheter de har varit utför. Jag tänker inte, vågar inte gå in på detaljer men jag kan intyga, jag är en av dem. Som fått djupa sår och en livslång skam som jag egentligen inte borde bära då det inte är jag som har gjort fel. Utnyttjad och fått känna på maktspelet, vidrigt och kalla beteende. Utöver detta, dessa vardagliga psykiska glåpord som var och varannan karl använder sig av. Nedlåtande fraser och några tjuvnyp här och där. Så som Erik Hörstadius uttryckte det på Tv4 nyhetsmorgon då han kallar den tendens som karlar har att passa på att tafsa på tjejer på krogen för farbroderligt tafs och kallar det även för livets smuts och livets glädje. Detta är alltså något som han anser är helt normalt med livet och något som han gör sina döttrar på 15 och 17 år redo för. Att de kommer att få sig ett nyp här och var och idiotiska kommentarer av folk på fyllan och att allt är som det ska. MEN HÖR NI!?! - Se klippet här!

Den dagen det händer Nanna, för jag tror dessvärre att män i allmänhet fortfarande kommer att ha ett speciellt synsätt på kvinnor även om 10, 15 och 20 år, så hoppas jag att hon kommer ihåg vad jag kommer att kämpa för att lära henne. Att hon kommer ihåg mina ord och att hon kan få göra det som jag önskar att jag hade gjort alla de gånger man själv har blivit utsatt. Skuldbelägga den som skuldläggas bör, skrika ut "rör mig inte, jag accepterar det inte" och eventuellt ge en jäkla bitchslap. För hennes kropp är hennes kropp, INGEN annans. Ingen gör något utan hennes tillåtes oavsett vad det gäller och allt annat som ger en klump i magen eller ett blött öga är INTE okej, OAVSETT. Jag önskade att jag hade vågat, vågat visa min rättighet, att mitt personal space inte är okej att inkräkta på. Lika lite i onyktert som nyktert tillstånd.

Det är som att alkohol ger en legitim anledning till att bete sig hur som helst och jag ställer mig den frågan HUR fan de är uppfostrade då? Ska man inte kunna hantera sig när man har druckigt? Kan man inte hantera sig när man har druckigt så slutar man att dricka?! Lika lätt som 1+1. 
Nej, det är ALDRIG okej att tafsa, än hur oskyldigt det må vara från mannens sida. Det är aldrig okej att snabbt nypa en tjej i röven eller försöka dra ner henner kläder, det är aldrig okej att kalla en tjej för hemska psykiska glåpord bara för att du blir nekad eller får en tillsägelse att ge fan i att röra en. Ett nej är ett jävla nej, ALLTID!   

Bildkälla: Villfarelser på facebook
 

Taggar: #Metoo, ett nej är ett jävla nej;

Kommentera inlägget här :