En fungerande piga

publicerat i Allmänt;
Ja, nog har man kommit in i lite fler rutiner nu iaf. Det känns dock jobbigt om man ska rucka på dem nu men jag har iaf märkt ett mönster. Man får anpassa livet lite efter henne nu ändå framöver om man åker någonstans. Problemet med henne är att hon har lätt att vakna och blir hon övertrött så blir hon otroligt ledsen och blir otroligt svår att sova ner. 
Hon är ju trots allt endast 5 veckor gammal och många kanske tror att hon ska ha långa vakenperioder men nu denna vecka har jag fått svart på vitt vad hon klarar av och vad hon mår bra av. Hon klarar max att vara vaken i 2 timmar men då är det på gränsen att hon blir övertrött och ledsen. Helst ska det ha gått 1,5 timme ungefär och under denna tid ska hon också ha fått i sig mat. Sen brukar hon få ligga på golvet och gympa lite eller ha nackträning samt att vi ligger och snackar :) men strax därpå är det läggdags igen. 
Då sover hon ungefär 1-2 timmar, sover hon 3 så är hon den 3:e timman superhungrig så det är ovanligt att hon sover så länge på dagen. Brukar oftast vara 1-2 timmar. Hon kan sova längre på nätterna om hon sover på någon men helst vill jag ju ha hon i sin egen säng eller vagn. 
Är hon vaken för länge eller inte får sova och blir störd då blir hon jätteledsen till slut. Då blir det ett större problem för den som ska sova ner hon efter det. Otroligt jobbigt med andra ord om det sker, hon har så svårt att komma till ro ibland i vanliga fall. 
Försöker även stenhårt med att få henne att skilja på natt och dag även om de inte sägs börja förstå det förrän mellan 2-4 månader. Men mellan 20-21 är det blöjbyte och pyjamas på samt matning och läggdags. Därefter då hon vaknar så är det blöjbyte och matning med endast en nattlamp. Jag säger ingenting till henne eller stimulerar med ljud eller så, allt för att hon ska förstå att på natten då pratar vi inget eller har roligt. Utan byte och matning sen ska man sova igen. Det funkar, hon har lättare att komma till ro ibland på nätterna. 
Sen pumpar jag även för det mesta nu, för att veta hur mycket hon har fått i sig. Får ut mellan 100-150 ml och hon äter något däremellan. Då vet jag att hon är mätt och kan sova bra på det än att jag ska gissa efter amning och så kanske hon bara har ätit 50 ml men somnar eller bli slö för att hon blir trött och så. Det är så skönt för mig att veta det. Och på nätterna får hon extra ersättning då hon blir mättare på det. Jag pumpar då ut på natten samt är superfull när hon väl kommer över till mig på morgonkvisten för att liggammas. Då blir hon mätt på ena och sover en stund sen får hon andra. Utöver det så ammar jag mest för hennes skull, närheten och tröst. Även om nappen funkar nu, tack och lov! 
Ja hörrni, det är verkligen en djungel detta! Men det är skönt att man börjar få lite rätsida på detta och att man börjar förstå vilka rutiner hon bör ha för att må bra. Jag får dåligt samvete och mår rent dåligt när jag tänker på förra veckan och helgen då hon inte fick sova och hur dålig och gnällig hon blev. Det är ju ändå väldigt logiskt att en 5 veckor gammal bebis endast sover och äter större delen av dygnet med några lekpauser som inte alls är så långa i stöten. Farligt för utvecklingen om man inte får sova som man behöver! 
Älskade lilla vännen! 


Kommentera inlägget här :